fredag 12 december 2014

LILLSKRUTTEN HOS VETERINÄREN IGEN

Nytt besök hos vår favoritveterinär, Johanna på Bålsta Smådjursklinik, för fortsatt behandling av Sandros hudbesvär.
Johanna lyssnade på hans hjärta och konstaterade ett litet blåsljud på vä sida.
Redogjorde för historiken och påpekade att så här bra som han är nu med bara enstaka "cluster" har han inte varit tidigare. Efter att ha läst igenom alla provsvar m m drog Johanna slutsatsen att det är en autoimmun sjukdom sannolikt allergiskt betingad. Behandlingen är densamma som han får nu, dvs med Cortison.Någon ytterligare provtagning behövs inte. Puh, där föll en sten från mitt hjärta, det är nämligen precis den slutsatsen jag har kommit till själv.
Skall försöka vara så restriktiv som möjligt med Cortison eftersom det på lång sikt kan ge upphov till både diabetes och lever-/njurskador. Kollas med blodprov om ett år.
Fortsatt bad med antibakteriellt schampo och specialkost.
Kom ihåg: borsta/spola gluggen efter tandutdragningen!

2 kommentarer:

  1. Ja då hade den den hemske veterinären rätt i alla fall. Han var dock värdelös på att ta hudprov och hantera hundar utan att åsamka dem smärta. Glädjer mig att ni funnit en snäll o duktig veterinär och glädjer mig ännu mer till att Sandro är hos dig, Gunilla! Stora varma kramar till er alla! Karin o Tuffy

    SvaraRadera
  2. Karin,
    till min stora förtvivlan har Sandro blivit väldigt mycket sämre, läs mitt senaste inlägg. Skall försöka komma tillbaka till veterinären under dagen.
    Håll tummarna för att det är något som går att åtgärda. Älskar honom så mycket och står inte ut med tanken att förlora honom.
    Kramar Gunilla och SAndro

    SvaraRadera